lördag 15 september 2012

Voff voff nu är det ett tag sedan....

Voff voff alla vänner!

Ja jag vet att det är LÄNGE SEDAN jag bloggade, men jag har faktiskt haft  VÄLDIGT MYCKET att göra! Har förstått att jag tydligen har nåt slags "underhållningsansvar" men ibland blir det för mycke, även för mig...
Ni vet, i sommar har husse och matte underhållit i parken i Jokkmokk varje vecka och då måste man ju serva dom och tyvärr ibland även vakta den där dj-a husbilen, den som inte kan vara ensam...

Jag och husse har varit med matte på jobbet en del också. Vi parkerade bara husbilen där utanför. Då kunde matte jobba "dygnet runt" om hon hade lust (och det hade hon vid några tillfällen). Nåja jag fick ju rå om husse och så farbror Ivar förstås (ni vet han som är min kompis och som köper speciellt godis BARA åt mig! Det är så´nt man uppskattar när man är hund).

Men till slut fick vi i alla fall tid till lite semester, phhuu!!!
Vi tog med oss tant Elise och farbror Ivar, tog husbilen och åkte till ett ställe som heter Trappstegsforsen och ni ska tro att det var VACKERT! Det såg t.o.m. jag...Dit borde alla åka!! fast inte samtidigt, då blir det nog trångt på parkeringen...
Vi sov en natt där och på morgonen när vi satt och åt frukost (ja jag fick lite smakbitar av Ivar under bordet, men sscchh! berätta inte det för haggan) så stannade det en stor buss utanför, med folk från Sollefteå. Vet ni vad matte gjorde då?  Stegade ut och hälsade välkommen! I MORGONROCK!!! Tror ni jag skämdes... Men så´n är hon! Det är bara att vänja sig. Nåja dom skrattade och pratade och verkade ha väldigt trevligt där utanför, så det kanske inte var så dumt ändå...

Sedan fortsatte vi till nåt som hette Saxnäs. Vi, ja d.v.s. dom, besökte en gård där och vad tror ni jag fick göra under tiden dom var och tittade? Just precis! vakta den där dj-a husbilen. Jag kan inte förstå att dom inte skaffar ett stöldlarm istället? Det vore väl mycket bättre, åtminstone för mig...

Nåja efter Saxnäs bar det av till Klimpfjäll och vi tittade på nåt som hette Norgefarargården. Men den for då ingenstans...den stod kvar på samma ställe hela tiden. Den borde heta Norgestannargården i stället. (Borde skriva dit, dom har nog inte tänkt på det...). Vi konstaterade att det var stängt, så då åkte vi till Stekenjokk i stället och där fanns INGENTING! Jag sprang runt och kollade överallt, men det fanns varken stek eller jokk. Husse, Ivar och jag gick ut, men det stormade nåt fruktansvärt. Hörde att dom pratade om att det var en nedlagd gruva. Vadå nedlagd? Alla gruvor är väl nere i marken, eller? Jag försökte pinka där på kalfjället (där fick jag faktiskt springa lös) och då blåste jag nästan omkull.

Nåja, resan gick sedan vidare till nåt som hette Fatmomakke. Där fanns gamla lappkåtor och nån kyrka. Men då vaktade jag gärna husbilen i stället. För vem f-n vill se gamla kåkar, kyrkor, kåtor m.m. inte då jag.
Ja, sedan bar det iväg hemåt. Jag tror att vi var borta 6 dagar.

Sedan blev det dags för stugan och älgjakt. Husse gjorde i ordning grejorna och jag väntade med spänning..., Vad tror ni hände? Just precis, jag fick INTE följa med. Jag fick följa med haggan på jobbet i fem dagar i stället, FY F-N! Lördag och söndag var vi alla hemma och tog det lugnt.

Men på måndag skulle husse iväg till stugan igen, och då FICK jag ÄNTLIGEN följa! Jag blev så glad att jag hoppade runt runt...
På onsdan åkte vi till Jokkmokk för att besikta husbilen. När det var gjort åkte vi till haggan på jobbet. Då blev jag riktigt orolig för jag misstänkte att jag skulle måsta stanna där, men husse är OK, jag fick följa med tillbaka till stugan igen. Två dagar var vi till Tant Bibbi (hon med dom där knallhårda godisarna) och hjälpte henne med altanen.

Jo jag glömde ju tala om att jag träffade Anki och Stefans hund, lill-Tuva. Men nu var hon minsann ingen liten tuva, nu var hon stor som en hel mosse och hon skällde så hemskt åt mig så jag blev nästan rädd, men bara nästan... Jalle och Sita var ju också i stugan. Dom håller på att bygga om den lite. Sita är jättebra, jag tycker om henne, för hon är snäll med mig. Men det är synd att hon har blivit gammal så hon inte är så pigg på att leka längre.

Nu är det fredag och vi är hemma igen. Vi ska vila lite, för till veckan har husse och jag mycket att göra. På måndag ska vi upp till Jokkmokk. Det är några grejor där på Gamla Apoteket vi ska hälpa dom med. På tisdag ska vi visa film med den ny digitalutrustningen på Folkets Hus. Vi ska även uföra några traktorjobb. På onsdag ska vi åka till Luleå och serva personbilen. Är visst nåt problem med handbromsen...men jag tycker inte att det är några problem, det finns ju en pedal på golvet också.

Hörde att matte tyckte jag var lurvig och tovig så nu har man väl bara att vänta på tvångsbadning och klippning. Hon pratade om att klippa riktigt kort för att få bort tovorna. All min fina päls med kvist och barr mm. Men jag ska flörta med husse (för det är han som klipper) att han inte tar det allt för kort. Det blir ju kallare nu och då ska man ju ha en riktig päls.
Nu ska jag gå och se vad gamlingarna gör, så vi får höras senare.

Matte kallar mig numera för Kungen av Luovos, bara för att husse skvallrade att jag mopsade upp mig lite mot Tuva he, he,
men det är väl ändå jag som bor där...och det var ju hon som började!

/Voff voff från Rufus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar