måndag 6 februari 2012

Fy attans vad kallt...

Voff Rufus här!
Ja vet ni vad! Det har varit Vintermarknad i Jokkmokk, men jag har inte varit dit av två skäl.
1: Husse har inte heller varit dit. 2: Matte har varit alla dagar men hon har jobbat. Hon sitter visst i nån kur eller nåt liknande och ropar ut annonser. Ja, nog vet jag att matte kan prata och skrika, men att hon kan sitta och skrika i tre dagar, det fattar jag inte. Så det var nog lika bra att jag inte var där och hörde på eländet. Det räcker så bra dom gånger hon ropar och pratar här hemma.
Vet ni vad! Nu är det så kallt att man knappt kan gå ut och pia och poa. Det bränner som eld i tassarna, så det blir minsann inga extra svängar, utan bara pi & po och in igen, snabbt som tusan!
Det är inget roligt när det är så här kallt, det finns inget man kan göra. Nåja, några små hyss har det väl blivit här hemma i alla fall...
Ni skulle ha varit här och sett hur matte har hållit på med att frysa vatten i hinkar. Husse har väl också hjälpt till, lite då och då. Dom har även gjort massor med små iskuber. En kväll förra veckan var vi ute och började mura upp dom, som till ett fyrkantigt torn. Men vi kunde inte göra det färdigt. Det blev för kallt (-29) och husse får andnöd i kyla. Han har visst nåt som heter astma, men det är då inget jag känner till. När han inte kunde vara med, då fick jag också ge upp, för jag klarar inte att mura ensam och matte är ju inget att räkna med när det gäller sådana avancerade projekt. Men när det blir varmare ska jag höra med husse om vi ska göra den färdig. Det ska vara nån form av lyse i den som ändrar färg. I fjol vinter hade vi en cylinder alltså en rund en, det var faktiskt ganska läckert.
Om vi får den färdig ska jag ta ett foto på den och lägga in i bloggen så ni får se den.
Jag och husse väntar med spänning på den nya traktorn, hoppas att den låter lite mindre i hytten än den vi har nu...
Idag måndag, har matte varit på jobbet och jag och husse har skottat snö. Jag var med en stund fram till lunch men sedan ville jag vara hemma och vila.
Nu ligger jag och tittar på TV och husse sitter och bloggar åt mig. Jag har frysit så om tassarna när jag pinkat, så jag låter husse hjälpa mig att skriva. Matte är som vanligt på nåt möte eller nåt annat projekt, hon verkar ha mer än fullt upp.
Nu ska jag gå och få mig lite vatten sedan fär jag se vad man kan hitta på...
Ha det bra
/Voff voff från Rufus

1 kommentar:

  1. Hmmm, det var länge sedan vintermarknaden!!!
    Just nu är det VÅR, det innebär Ruffe lilla att syrran vill se en uppdatering om hur du har det.
    Kramar Karin

    SvaraRadera