lördag 26 januari 2013

Voff voff snart är det marknad

Voff voff!
Vet ni jag har hört gamligarna prata om att vi ska på Vintermarknaden i Jokkmokk. Jag vet inte vad det är men det kan kanske bli kul, eller bilvaktning...
Men om vi är i Jokkmokk så kan jag ju alltid träffa min kompis Ivar. Han brukar vara i det gröna huset som dom kallar för Gamla Apoteket.
Ni ska veta att jag grubblat på varför man har ett nytt och ett gammalt apotek i Jokkmokk...?
Det kanske är många hundar som har haft klåda, så dom sålt slut på all medicin och därför måste bygga ett nytt. Men jag tycker att det är ganska korkat, det måste ju varit lättare att skaffa mer medicin, eller..?
Ni vet den här dieten som jag går på den är inget vidare. Dom har börjat att väga maten jag ska ha och inte en enda godbit extra får jag.
Lelle var hit idag och hälsade på, men inte ens då fick jag något gott. Bara ett par små bitar av det foder jag äter som mat, och det tycker dom är godis... nä tvi f-n!

Nu när det är fredag och sen helg då är det alltid samma visa. Antigen är husse och skottar snö eller servar traktorn och vad tror ni haggan gör..`.? JO just precis, rätt gissat, hon BAKAR! Jag tror att hon har fått mjukkakor både på och i hjärnan.

I går lagade husse mat det var något med köttfärs som han satte philiadepiaost och bacon på och rullade ihop till en limpa...? Limpa har jag ju för mig att matte brukar äta till frukost, men det såg inte alls ut som det brukar göra...Sedan la han den i det varma hålet i spisen och när han tog fram det luktade det fruktansvär gott. Men som vanligt fick man ju bara lukta.

Ja som ni har märkt har det varit lungt ett tag med snö så man har ju kunnat ta det lite lungt och ha det skönt. Och det är ju bra, för när man går på diet så orkar man inte jobba så mycket. Så om det blir mera snö innan dieten är slut, då får faktiskt husse skotta själv! För jag har då inte bett om att leva på svältgränsen...så det så!

Om det bara kunde bli lite varmare kanske jag skulle kunna lura ut husse på promenad med mig. Men det går inte när det är kallt, för då får han svårt att andas, tack vare astman.

Nu hörde jag att matte gick för att ställa ut hinkarna. Jag kan inte fatta vad som är roligt med att först fylla hinkar med vatten, sen får dom stå ute och så tar hon in dom och tar ut en isklump som hon sätter papper i och bär ut på bron. Och så börjar allt om igen, men som sagt, dom börjar ju bli gamla och gaggiga...

Nåja, nu ska jag gå och dricka lite vatten, kvällspia å poa och sedan blir det sängen. Måste skynda mig så att jag kan välja plats först!
Natti natti!
/Rufus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar