torsdag 6 oktober 2011

Vov Vov bara lite så där....

Vov på er!

Som jag skrev förra gången, funderade jag på om jag skulle få följa till Jokkmokk när husse åkte dit, men tyvärr kunde jag inte det. Husse skulle hjälpa tant Elise med bredbandet??? Det enda band jag känner till är halsbandet, som hör till kopplet. Nåja, han blev inte borta så länge, tack och lov. Men det var synd att man inte kunde följa med för hos tant Elise och farbror Ivar, får man alltid mycket uppmärksamhet. Farbror Ivar har alltid MYCKET godis till mig. Han tar sig alltid tid att sitta ner ett tag och prata med mig. Vi brukar ha "djupa" samtal han och jag.

Jag minns förresten en gång när dom tog hand om mig medan husse och matte spelade i Parken. Det var bland de första speljobb jag var med på. Jag kunde inte vara ute i hagen för att det var för mycket mygg och jag ville absolut INTE vara ensam i husbilen. Då kom farbror Ivar "med stora steg" och sa, - han kan vara med oss inne på Gamla Apoteket. Och så blev det. Jag har hört det berättas, att jag busade fruktansvärt där inne med garnnystan, speglar och allt möjligt. Sedan blev jag tydligen VÄÄÄLDIGT trött och somnade mitt på golvet. Kunderna (mest turister) fick kliva över mig utan att jag reagerade. Tur att jag var så liten då, så alla förstod att "jag inte hade bättre förstånd då".

Den absolut första "jobbresan" jag var på, då hade jag minsann med mig en alldeles egen "barnflicka", så det så. Det var Johanna som tog hand om mig hela kvällen och halva natten på Tärendöholmen. Det var ett äventyr ska jag säga, men det får jag berätta om en annan gång...

Men nu tillbaka till nutid: I går var husse på jobb med traktorn och eftersom jag inte hunnit vänja mig vid att åka (det låter ju ganska mycket och högt) så stannade jag hemma. Det finns inte så mycket att göra nu, skitdåligt väder, jaktuppehåll och den här "fördömda" tassen. Förresten, nu hörde jag att dom ska visst bada mig i helgen också. Uj, uj, sånt elände, det kan man tydligen göra trots tassen, men att vara med och ha skoj, det går inte. Dessutom så vet jag att när dom har badat mig då kommer den där saxen också fram. Då ska man bli korthårig och se ut som en dj-a nakenhund. Jag som har så lång, fin och tovig päls, och tänk allt jobb jag lagt ner för att få den tovig, nu är det bortkastad energi. Inte nog med detta, "haggan" påstår att jag luktar pink? Men jag är ju över tre år och har slutat att pinka ner mig för längesen. Men jag tänker gå och rulla mig i första bästa smutsgrop, och pinka så att allt blir som vanligt, som jag vill ha det, så det så!

Förresten, hörde nåt kul jag måste berätta. Det var en tik (Fia) som löpte, då fick hennes husse och matte tips att dom skulle smörja henne med bensin i baken (vilka tok!) så att hanhundarna inte skulle vara intresserade av att para sig.
Nån timme efteråt så står lillpojken och tittar ut genom fönstret och då säger han till sin mamma, - nu är visst bensinen slut för Fia, för nu står det en hanhund och försöker knuffa på.
Sånt här har jag märkt att människor kan skratta sig halvt fördärvade åt, åtminstone när vi är hos storasyster, Mia...

Nu skall jag gå och se vad husse håller på med, kanske vi kan hitta på något kul. Leka med benet eller nåt annat.

Hej svejs!
/Rufus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar