lördag 26 januari 2013

Nu har husse "skitit i det blå skåpet"...!

Jag har alltid upplevt att husse har varit min bästa kompis, men nu vete väl tusan om jag tycker det längre...
Jag skrev ju tidigare och berättade om att jag ska gå på diet, nu med ett specialfoder och utöver det får jag INGENTING!!! Det har faktiskt gått ganska bra ändå, för fodret jag får är verkligen JÄTTEGOTT!
Det var en tant som jobbade där nere på Djursjukhuset som hjälpte till att söka fram foderpåsen och då frågade hon matte och husse vad jag vägde. Matte skyndade sig förstås och sa, - ja han ska egentligen inte väga mer än 5 kg, men han väger drygt 6. Man behöver väl inte upplysa HELA VÄRLDEN om det. Nåja den här tanten läste på påsen och kom fram till att jag skulle få 95 g/dag.
Alltså tog dom fram vågen när vi kom hem, så att det skulle bli exakt rätt. Nåja jag tyckte att det var en ganska hygglig mängd mat, så jag kände mig faktiskt ganska nöjd.
Men säg den glädje som varar beständigt...!

Idag började dom prata om min specialmat igen. Dom tyckte att det var konstigt att det inte var nån större skillnad på mängd, mot det jag tidigare ätit...tycker dom ja...
OCH DÅ! Tror ni inte att husse kom på den briljanta idén att själv kolla på påsen och upptäckte då att tanten på Djursjukhuset sett på fel tabell. Han såg att det var den matmängd jag skulle haft om jag inte varit överviktig från början. Men nu råkar jag ju ha lite övervikt och då skulle man gå efter en annan tabell, så då ska jag få 82 g i stället. Vilket ljushuvud va...!
Om det varit matte hade jag förstått bättre, för hon håller på tjata hela tiden att jag inte får bli tjock, för då kan jag få diabetes, vad nu det är för nåt...? Men husse som är ganska så rund om magen själv, jag kunde väl aldrig tro att han skulle göra en sån sak...

Och inte nog med det...! Det var matte som skulle väga upp maten första gången efter den fasansfulla upptäckten. Då öste det stolpskottet fodret i en plastburk och vägde alltsammans. Det blev några ynka små "knappar" i botten på matburken och det var meningen att jag skulle få två såna omgångar på en hel dag. Då tänkte jag, NU FLYTTAR JAG! Men som tur var kom matte på att hon gjort fel, så nu är det rätt mängd i matburken, tack och lov! Det blev lite mer men det är inte mycket.
Jag tror ta mej tusan dom har tänkt svälta bort mig... 
Ni hör att det inte är lätt att va hund i den här familjen.

Vi höres!
/Ruffe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar