tisdag 27 september 2011

Vov Vov, tjänstgöring på måndag kväll...

Vov på er alla!

Ja, nu har man varit i tjänst igen...
Måndag kväll var jag "husbilsvakt" eftersom husse och matte spelade på motionsdans i Gammelstan. Usch! jag känner mig faktiskt alltid lite orolig när det bromsas in i det där området, det var ju där dom "tog mina kulor" och opererade klon, ja inte på motionsdansen men på Djursjukhuset. Det är inget bra ställe att hamna på, det är alltid nåt som gör ont.

Men jag ska börja från början...
Vi for ner till Luleå redan på lördag f.m. för att mattes släkt hade födelsedagsmiddag. Men det blev precis som jag misstänkte, inte fick jag vara med! Nej jag fick sitta på parkeringen i småbåthamnen och hur kul är det? Framför allt när man vet att dom andra sitter och äter god mat och har trevligt.
Efter middan åkte vi till "storasyster" med familj i Antnäs. Det var kul att träffa Mia, Ante, Edvin och Elina och så blev det ju nån godbit här och där. Men tyvärr hade dom ganska välstädat, så under bordet "fanns inte mycket att hämta". Dessutom har Mia börjat med nån slags diet där hon räknar nåt som kallas points. Jag har inte riktigt förstått vad points är, men det verkar inte vara nåt som går att äta i alla fall...
Vi sov över utanför deras hus till på söndag. På morgonen vaknade jag av att Mia startade bilen och for på jobbet. Vilken stolla va, jobba på en söndag och Ante berättade att det till och med var frivilligt. Inte släktar hon på husse, för efter vad jag har hört, så jobbar han visst med pension eller nåt liknande, men han verkar då inte behöva vara så ofta på pensionatet...tur de, så han kan vara hemma med mig i stället.
På söndag åkte vi till Olle och hans matte Hjördis, för dom hade bjudit oss på lunch. Där ska jag säga finns det att äta, hur mycket som helst, och äta det får både hundar, mattar och hussar. Hos tant Hjördis är det bara mat och fika hela tiden, men det tycker jag är trevligt.
Olle är en Bichon Frise, men jag är ju en Bichon Havanais och det tror jag är mycket finare...
Nåja, Olle är ganska OK i alla fall. Men han blir sur om man går in sovrummet, då morrar och skäller han. Det kanske beror på att han har sitt "lager" med Frolic där, ? joo det är faktiskt sant, det ligger alltid två påsar med olika sorters Frolic på deras säng, och dom ligger han på och är väldigt rädd om.
Men tant Hjördis hon är jättesnäll. Jag brukar få följa med henne i hennes "jobbkök". Hon har en cateringfirma och har ett speciellt kök för det, i anknytning till huset. Vi brukar gå dit ensamma hon och jag och då får jag smaka på mycke "go´saker"...
Vi sov över utanför hos dom till på måndag. På morgonen kom tant Hjördis och hostade ljudligt utanför bilen så att vi skulle höra henne. Jag "fattade galoppen direkt" och började tokskälla! Matte skulle precis till att plocka fram frukosten, men tant Hjördis sa att frukosten redan var klar inne hos henne, så det vara bara till att "pallra sig in" och äta. Ja, det är ju det jag säger, besöken hos tant Hjördis och Olle består av mat och fika, hela tiden.
Efter frukosten åkte vi ut till Storheden. Vi skulle handla en del, bl.a. sånt som matte ska ha till Vuollerim 6000. Det ska visst vara besök där både på torsdag och fredag, har jag hört. Matte ska tydligen laga maten. Det är synd att man inte får smaka, men matte är så jäkla rädd att jag ska bli tjock, eftersom jag inte kan promenera så mycket ännu.

Ja nu är vi alltså framme vid måndag kväll och som jag tidigare berättade, blev det tjänsgöring på kvällen. Men jag är ju ganska van att vara "husbilsvakt" numera. Från början brukar jag stå i fönstret och titta på dom som kommer, men när det lugnat sig med det, brukar jag lägga mig och sova. Jag har upptäckt att tiden går fortast på så sätt...
När dansen var slut packade husse och matte in grejorna och sedan åkte vi hem till Vuollerim. Jag låg som vanligt i mattes knä hela vägen. Jag kan ju tyvärr inte ligga hos husse när han ska köra. Det var i alla fall skönt att komma hem och få pinka i sin egen hage.

Ha det bra så hörs vi framöver // Rufus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar